Menu

Το φαινόμενο της Διγλωσσίας

Το φαινόμενο κάποιου να μιλάει δυο γλώσσες αντί για μία, έχει αναμφισβήτητα, πρακτικά πλεονεκτήματα στη συγχρονη κοινωνία. Τα τελευταία χρόνια όμως η επιστήμη αποδικνύει ότι τα πλεονεκτήματα της διγλωσσίας είναι περισσότερο ουσιώδη από την απλή ικανότητα της επικοινωνίας με μια ευρύτερη γκάμα ανθρώπων.

Τι είναι, όμως, και τι δεν είναι η διγλωσσία;

  • Διγλωσσία είναι η παράλληλη κατάκτηση και χρήση δύο γλωσσών έως την ηλικία των 6 ετών.

  • Ένα παιδί θεωρείται δίγλωσσο:
    …όταν οι γονείς μιλούν διαφορετικές γλώσσες μεταξύ τους και ζουν σε μία χώρα όπου ομιλείται η μία από τις δύο. Π.χ. ο πατέρας μιλάει ελληνικά, η μητέρα μιλάει ρωσικά και ζουν στην Ελλάδα.
    …όταν οι γονείς έχουν την ίδια μητρική γλώσσα, αλλά ζουν σε μία χώρα όπου δεν ομιλείται αυτή. Π.χ. οι γονείς μιλούν αλβανικά και ζουν στην Ελλάδα.

  • Ένα παιδί δεν θεωρείται δίγλωσσο όταν εκτίθεται σε μία δεύτερη γλώσσα μετά την ηλικία των 6 ετών, γιατί τότε έχει ολοκληρώσει σε μεγάλο βαθμό την ανάπτυξη του λόγου του και στην ουσία γίνεται εκμάθηση ξένης γλώσσας.

Μπορεί η διγλωσσία να προκαλέσει προβλήματα λόγου και ομιλίας;

Αν ένα παιδί εμφανίσει γλωσσική καθυστέρηση ή διαταραχή του λόγου στη μία γλώσσα, τότε, συνήθως, παρατηρείται και στην άλλη γλώσσα, όμως είναι σημαντικό να τονιστεί ότι η διγλωσσία δεν προκάλεσε την καθυστέρηση στον λόγο. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η δυσκολία θα παρουσιαζόταν ακόμα κι αν το παιδί δεν ήταν δίγλωσσο. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η χρήση δύο γλωσσών αποθαρρύνεται. Ενδείκνυται, αντιθέτως, η χρήση της μίας από τις δύο γλώσσες, ώστε το παιδί να αποκτήσει γλωσσική επάρκεια στην μία τουλάχιστον από αυτές.