Menu

Μέθοδος PRT

To PRT (Pivotal Response Training) είναι μία θεραπεία συμπεριφορικής παρέμβασης βασισμένη στις αρχές Εφαρμοσμένης Συμπεριφορικής Ανάλυσης – ABA.

Η βασική θεωρία πίσω από την Εκπαίδευση Καίριων Δεξιοτήτων βασίζεται στο ότι η συμπεριφορά εξαρτάται από «καίριες» ή ζωτικές συμπεριφορικές δεξιότητες. Κυρίως αναφέρεται αρχικά στην παρουσία κινήτρου και τη δυνατότητα να ανταποκρίνεται κάποιος σε πολλαπλά σήματα- cues. Η ανάπτυξη των δεξιοτήτων αυτών, θα έχει ως αποτέλεσμα παράπλευρα οφέλη σε άλλους συμπεριφορικούς τομείς επίσης, οι οποίοι δεν έτυχαν άμεσης επικέντρωσης κατά την παρέμβαση.

Αναγνωρίζεται διεθνώς ως μία από τις 4 επιστημονικά βασισμένες θεραπείες για τον αυτισμό (2011 Volkmar Autism: Practical guide for parents, 2005, Richard Simpson – University of Kansas).

Αντί να στοχεύει σε ατομικές συμπεριφορές, μία την φορά, το PRT στοχεύει τις καίριες περιοχές δεξιοτήτων της ανάπτυξης ενός παιδιού όπως η παροχή κινήτρων, η ανταπόκριση σε πολλαπλά σήματα έναρξης, αυτοδιαχείρηση και κοινωνικές ενάρξεις.

Η στόχευση αυτών των ζωτικών περιοχών δεξιοτήτων, έχει ευρύτερες, συνεπακόλουθες βελτιώσεις σε άλλους τομείς, όπως κοινωνικότητα, επικοινωνία και συμπεριφορές που δεν στοχεύσαμε εξειδικευμένα.

Οι στρατηγικές παροχής κινήτρων στο PRT ενσωματώνονται όσο το δυνατό περισσότερο στην παρέμβαση. Περιλαμβάνουν την επιλογή δράσεων ή αντικειμένων από το ίδιο το παιδί, ποικιλία και εναλλαγές δράσεων, επιβράβευση των προσπαθειών του παιδιού και την χρήση άμεσων και φυσικών ενισχυτών.

Το παιδί έχει κύριο λόγο στον καθορισμό των δραστηριοτήτων και αντικειμένων που θα χρησιμοποιηθούν κατά τη διάρκεια των συνεδριών.

Το PRT χρησιμοποιείται για να διδάξει γλώσσα, να μειώσει τις διαταραχτικές συμπεριφορές όπως τις στερεοτυπίες, και να αυξήσει τις κοινωνικές, μαθησιακές και επικοινωνιακές δεξιότητες.

Οι δύο κύριοι τομείς παρέμβασης καίριων δεξιοτήτων είναι η παροχή κινήτρων και η αυθόρμητη έναρξη δράσεων.

Άλλοι τομείς καίριων δεξιοτήτων είναι η αυτοδιαχείρηση, επίδειξη συναισθήματος/συμπάθειας και η ικανότητα να ανταποκρίνονται σε πολλαπλά σήματα έναρξης δράσης - cues.

Η Μέθοδος PRT στοχεύει στα εξής:

  1. Ενσωμάτωση βλεμματικής επαφής
  2. Δείξιμο (pointing) για να αιτηθούν
  3. Εκτέλεση εντολών με ένας σκέλος /δύο ή περισσότερα /με χρονική καθυστέρηση / με προϋπόθεση.
  4. Τοποθέτηση φωνήματος (εφόσον το παιδί δεν είναι λεκτικό)
  5. Αναμονή
  6. Έναρξη αναγνώρισης αντικειμένων-ονοματοδοσία-γνωστικό.
  7. Ανταπόκριση σε από κοινού προσοχή
  8. Πρόκληση από κοινού προσοχή από το παιδί σε κάτι που αιτείται ή τον ενδιαφέρει.
  9. Απάντηση σε ερωτήσεις κλειστού/ανοιχτού τύπου
  10. Πλάγιος λόγος
  11. Πραγματοποίηση ερωτήσεων – Διάλογος
  12. Περιγραφικός λόγος
  13. Σενάρια κινδύνου-απώλειας
  14. Κοινωνικές ενάρξεις
  15. Αυτοδιαχείριση συμπεριφορών – Λεκτική αναφορά σε ατομικά συναισθήματα.
  16. Ρυθμίσεις πραγματολογίας όπως στάση σώματος, φωνής, ρυθμού σώματος.