Μέθοδοι

Μέθοδοι

LSVT LOUD

Η μέθοδος LSVT LOUD (Lee Silverman Voice Treatment – LOUD) είναι μια θεραπευτική προσέγγιση που χρησιμοποιείται για τη βελτίωση της ομιλίας και της φωνής σε ανθρώπους με πάρκινσον. Πρωτοαναπτύχθηκε από την Dr. Lorraine Ramig και τον Dr. Cynthia Fox στο Ινστιτούτο Lee Silverman στο Κολοράντο των Ηνωμένων Πολιτειών.

Η μέθοδος LSVT LOUD βασίζεται σε ένα ειδικά σχεδιασμένο πρόγραμμα θεραπείας που επικεντρώνεται στην αύξηση της φωνητικής έντασης και τη βελτίωση της προφοράς και της καθαρότητας της ομιλίας. Οι θεραπευτικές συνεδρίες περιλαμβάνουν καθημερινές ασκήσεις φωνής και κίνησης, καθώς και εντατική άσκηση για να ενισχυθούν οι φωνητικοί μύες και να βελτιωθεί η αρθρολογική ακρίβεια.

Padovan

Η μέθοδος Padovan, γνωστή επίσης ως Θεραπεία Padovan ή Προγραμματισμός Εγκεφάλου και Κινήσεων του Padovan (Padovan Brain Gym®), είναι μια θεραπευτική προσέγγιση που στοχεύει στην ανάπτυξη και τη βελτίωση των νευρολογικών λειτουργιών, κυρίως σε παιδιά με αναπτυξιακές καθυστερήσεις και διαταραχές. Η συγκεκριμένη μέθοδος βασίζεται στην αρχή της νευροεπαναπρογραμματισμού, σύμφωνα με την οποία ο εγκέφαλος είναι ικανός να αλλάξει και να αναδιοργανωθεί μέσω ειδικών ασκήσεων και ενδοεκφραστικών κινήσεων. Η μέθοδος στοχεύει στην ενίσχυση και την ενεργοποίηση του εγκεφάλου και του αναπτυσσόμενου νευρικού συστήματος μέσω ειδικών τεχνικών και ασκήσεων.

Η μέθοδος Padovan αναπτύχθηκε από την ιταλίδα φυσικοθεραπεύτρια Beatriz Padovan και συνδυάζει στοιχεία από την νευροεπιστήμη, την ανθρωπολογία και την εκπαίδευση. Η θεραπεία βασίζεται στην αρχή ότι ο εγκέφαλος είναι ευέλικτος και μπορεί να αναπροσαρμοστεί και να αναπτυχθεί μέσω σωστής κινητικής και αισθητηριακής εμπειρίας.

Η μέθοδος περιλαμβάνει σειρά ασκήσεων και δραστηριοτήτων που επιδιώκουν να ενισχύσουν τις διασυνδέσεις μεταξύ των νευρολογικών περιοχών του εγκεφάλου, βελτιώνοντας τις λειτουργίες της γλώσσας, της κίνησης, της συντονισμένης αναπνοής και άλλων λειτουργικών δεξιοτήτων.

DIR-Floortime

Η μέθοδος DIR-Floortime (Developmental, Individual-Difference, Relationship-Based Approach – Floortime) είναι μια θεραπευτική προσέγγιση που χρησιμοποιείται για την υποστήριξη και την προώθηση της ανάπτυξης και της επικοινωνίας παιδιών με αυτισμό και άλλες αναπτυξιακές διαταραχές. Πρόκειται για ένα μοντέλο παρέμβασης με στόχο τη βελτίωση της αλληλεπίδρασης, της επικοινωνίας και της κοινωνικοποίησης.


Η μέθοδος DIR-Floortime αναπτύχθηκε από τον Stanley Greenspan και την Serena Wieder και στοχεύει στην προώθηση της ανάπτυξης των κοινωνικών, εμπειρικών και γλωσσικών δεξιοτήτων των παιδιών μέσω της επικοινωνίας και της αλληλεπίδρασης μεταξύ του παιδιού και των σημαντικών ατόμων του περιβάλλοντός του. H προσέγγιση επικεντρώνεται στην προώθηση της ανάπτυξης της κοινωνικής αλληλεπίδρασης, της επικοινωνίας και των εμπλουτισμένων παιχνιδιών μεταξύ του παιδιού και του θεραπευτή ή του γονέα. Η βασική ιδέα είναι να συμπεριλάβει το παιδί στην αλληλεπίδραση και το παιχνίδι σε έναν χώρο, συνήθως στο πάτωμα (floortime), όπου το παιδί έχει την ευκαιρία να εκφράσει τις ενδιαφέρουσες δραστηριότητές του και να αναπτύξει τις κοινωνικές, γλωσσικές και επικοινωνιακές του δεξιότητες.

Συστημική-Υπαρξιακή Προσέγγιση ψυχοθεραπείας

Η Συστημική-Υπαρξιακή Προσέγγιση στη ψυχοθεραπεία είναι μια θεωρητική και πρακτική προσέγγιση που συνδυάζει στοιχεία από δύο βασικές σχολές σκέψης: τη Συστημική Θεωρία και την Υπαρξιακή Ψυχολογία.

Η Συστημική Θεωρία επικεντρώνεται στην κατανόηση των σχέσεων και των δυναμικών που διαδραματίζονται ανάμεσα στα μέλη ενός συστήματος (οικογένεια, ζευγάρι, ομάδα κλπ.). Επιδιώκει να ανιχνεύσει τα παράγοντα που επηρεάζουν την επικοινωνία και τη συμπεριφορά μεταξύ των μελών ενός συστήματος και να παρέμβει στη δυναμική αυτή προκειμένου να επιτευχθούν θετικές αλλαγές.

Από την άλλη πλευρά, η Υπαρξιακή Ψυχολογία επικεντρώνεται στην εσωτερική εμπειρία, την πνευματικότητα και την αυτο-ανάπτυξη του ατόμου. Έχει ως στόχο να βοηθήσει τους ανθρώπους να ανακαλύψουν την προσωπική τους σημασία, να αναπτύξουν τη δυναμική τους και να αντιμετωπίσουν τα υπάρχοντα προβλήματά τους.

SOS Approach to Feeding

Η μέθοδος «SOS Approach to Feeding» (Συναισθηματική Οργάνωση και Υποστήριξη στη Διατροφή) είναι μια συστηματική, πολυδιάστατη προσέγγιση που χρησιμοποιείται για την αντιμετώπιση προβλημάτων  σίτισης και διατροφής με δυσκολίες στη λήψη βάρους των παιδιών. Η ονομασία της προέρχεται από τις λέξεις Sequential=Διαδοχική, Oral=Στοματική, Sensory=Αισθητηριακή. Αναπτύχθηκε από την Δρ Kay Toomey, Ph.D., Παιδιατρική Ψυχολόγο σε συνεργασία με άλλους επιστήμονες (λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, παιδιάτρους, διατροφολόγους κ.α.).

Η μέθοδος SOS αναγνωρίζει ότι τα προβλήματα διατροφής συχνά πηγάζουν από τον συνδυασμό αισθητηριακών διεργασιών, κινητικών δεξιοτήτων του στόματος και αρνητικών εμπειριών ή συμπεριφορών γύρω από την ώρα του φαγητού. Ο στόχος της προσέγγισης SOS είναι να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτύξουν θετική σχέση με την τροφή και το φαγητό, να βελτιώσουν τις κινητικές δεξιότητες του στόματος και να επεκτείνουν το εύρος των τροφών που δέχονται.

Simata

Η μέθοδος SIMATA είναι ένας τρόπος παρέμβασης που χρησιμοποιείται για παιδιά που αντιμετωπίζουν κινητικές διαταραχές της ομιλίας, όπως η Παιδική Δυσαρθρία και η Αναπτυξιακή Λεκτική Δυσπραξία. Η προσέγγιση SIMATA εφαρμόζεται από το παιδί και τον θεραπευτή και συνδέεται άμεσα με την τοποθεσία της άρθρωσης και τον τρόπο παραγωγής του κάθε ήχου. Παράλληλα, συνοδεύεται από εικόνες που απεικονίζουν τους ήχους της ομιλίας για πρόσθετη οπτική ανατροφοδότηση. Η μέθοδος SIMATA παρέχει εξωγενή ερεθίσματα στην ελληνική γλώσσα, τα οποία μπορεί να είναι ακουστικά, οπτικά (αναπαράσταση του φθόγγου ως προς τον τόπο και τον τρόπο παραγωγής του), απτικά (αγγίζουν τη θέση άρθρωσης και ακολουθούν τον τρόπο, για παράδειγμα δόνηση) και ιδιοδεκτικά (προκαλούμε αργή και παρατεταμένη άρθρωση για να προσφέρει πρόσθετη ιδιοδεκτική πληροφόρηση).

Εντατική Αλληλεπίδραση

Η προσέγγιση της Εντατικής Αλληλεπίδρασης (Intensive Interaction) στοχεύει στην ανάπτυξη της ικανότητας του παιδιού να είναι γενικά κοινωνικό – να κατανοεί τους άλλους, να παίρνει μέρος στην αλληλεπίδραση, να απολαμβάνει τους άλλους ανθρώπους και να επιθυμεί να είναι μαζί τους. Επιπλέον, να κατανοεί τη μη λεκτική σηματοδότηση και να δίνει νόημα στη βλεμματική επαφή, τις προσωπικές εκφράσεις και τη συναισθηματική επικοινωνία. Μέσα από τη θεραπευτική διαδικασία αυξάνεται η περίοδος συγκέντρωσης και προσοχής του παιδιού κατά την επικοινωνία, μαθαίνει να μοιράζεται τον προσωπικό χώρο, μαθαίνει να ρυθμίζει και να ελέγχει τη συμπεριφορά του. Ενισχύεται η αυτοπεποίθηση και η εικόνα εαυτού του αφού τονίζονται οι δεξιότητες και οι κλίσεις του. Το παιδί νιώθει ασφαλές και άνετο μέσα στη συνεδρία αφού αυτό ουσιαστικά την καθοδηγεί. Πρόκειται για μία προσέγγιση με σημαντική αποτελεσματικότητα στις Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές (αυτισμό) αφού στοχεύει στην καλλιέργεια εσωτερικού κινήτρου για επικοινωνία και αλληλεπίδραση με το περιβάλλον.

S.I. Pediatrics

Η μέθοδος της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης, γνωστή και Sensory Integration, είναι μια θεραπευτική προσέγγιση που αναπτύχθηκε από την αισθητηριακή ερευνήτρια και εργοθεραπεύτρια Jean Ayres. Η μέθοδος S.I. επικεντρώνεται στην αντιμετώπιση και την ανάπτυξη των δυσκολιών στην αισθητηριακή επεξεργασία και ολοκλήρωση των αισθήσεων στο κεντρικό νευρικό σύστημα. Η θεωρία της αισθητηριακής ολοκλήρωσης στηρίχθηκε σε θεωρίες από τα πεδία και άλλων επιστημών όπως της νευρολογίας, της νευροψυχολογίας, της φυσιολογίας, της αναπτυξιακής παιδιατρικής και της ψυχολογίας. Η παρέμβαση της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης αποτελεί μία μέθοδο παρέμβασης που απευθύνεται σε παιδιά με διαταραχές της αισθητηριακής ολοκλήρωσης, οι οποίες οδηγούν σε δυσκολίες στη μάθηση, στην επικοινωνία και την απόδοσή τους σε παραγωγικές και δραστηριότητες καθημερινής ζωής.

Kοινωνικές Iστορίες

Οι κοινωνικές ιστορίες είναι ένα εργαλείο που χρησιμοποιείται στην εκπαίδευση και την παρέμβαση για παιδιά με αυτισμό ή άλλες αναπτυξιακές διαταραχές. Αναπτύχθηκαν από την Carol Gray τη δεκαετία του 1990.

Οι κοινωνικές ιστορίες είναι μικρά αφηγηματικά κείμενα που περιγράφουν μια συγκεκριμένη κατάσταση, κοινωνικό περιβάλλον ή κοινωνική δραστηριότητα με απλά και κατανοητά λόγια. Αυτά τα κείμενα συχνά περιέχουν πληροφορίες για τις κοινωνικές κανόνες, τις αναμενόμενες συμπεριφορές, τις αιτίες και τις συνέπειες της συγκεκριμένης κατάστασης. Συνήθως περιλαμβάνουν εικόνες και κείμενο, που συνδυάζονται για να αναπαραστήσουν μια κατάσταση ή μια αλληλεπίδραση.

Ο στόχος των κοινωνικών ιστοριών είναι να βοηθήσουν τα άτομα να κατανοήσουν τον κόσμο γύρω τους, να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες, να προβλέπουν και να κατανοούν τις συνέπειες των πράξεών τους και να προσαρμόζονται σε νέες καταστάσεις.

Mέθοδος “Κολοβός”

Η μέθοδος “ΚΟΛΟΒΟΣ” είναι ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πακέτο που έχει δύο βασικούς στόχους. Αρχικά, στοχεύει στην υποστήριξη της ανάπτυξης των αναγνωστικών δεξιοτήτων κάθε παιδιού προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, ειδικά εκείνων που κινδυνεύουν να αντιμετωπίσουν μαθησιακές και άλλες σχολικές δυσκολίες. Δεύτερον, λειτουργεί ως διδακτική παρέμβαση για τη βελτίωση και αποκατάσταση των αναγνωστικών δυσκολιών.

Η αποτελεσματικότητα της μεθόδου “ΚΟΛΟΒΟΣ” έχει τεκμηριωθεί από πληθώρα ερευνητικών ευρημάτων για την ελληνική γλώσσα, ενώ διεξάγονται επί του παρόντος πολλές μελέτες περίπτωσης, όπου η εν λόγω εκπαιδευτική παρέμβαση αποτελεί τη βάση για την αντιμετώπιση των αναγνωστικών δυσκολιών σε μαθητές με διάφορα επίπεδα ικανοτήτων, ακόμη και σε μαθητές χαμηλότερης ηλικίας.

Στρατηγικές Μάθησης

Οι στρατηγικές μάθησης αποτελούν μέθοδο παρέμβασης που χρησιμοποιούνται για τη βελτίωση των μαθησιακών δεξιοτήτων και την αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών. Αυτές οι στρατηγικές συνιστούν συστηματικές προσεγγίσεις που βοηθούν τους μαθητές να αναπτύξουν αποτελεσματικές μεθόδους μάθησης, να βελτιώσουν την κατανόηση, τη σκέψη, τη μνήμη και την επίλυση προβλημάτων.

Οι στρατηγικές μάθησης περιλαμβάνουν μια ποικιλία τεχνικών και προσεγγίσεων, όπως οργάνωση του χρόνου, καθοδήγηση της προσοχής, επισήμανση και ανασκόπηση σημαντικών πληροφοριών, εκχώρηση προτεραιοτήτων, προβληματισμό, ενίσχυση της αυτοπεποίθησης, στρατηγικές ανάγνωσης και σημείωσης, στρατηγικές μνήμης και ανάκλησης πληροφοριών, και πολλές άλλες.

Πολυαισθητηριακή Μέθοδος

Η πολυαισθητηριακή μέθοδος είναι μια παιδαγωγική προσέγγιση που εστιάζει στην ανάπτυξη και την εκμετάλλευση των πολλαπλών αισθήσεων του ατόμου (όπως όραση, ακοή, αφή, κίνηση, κ.λπ.) για την ενίσχυση της μάθησης και της κατανόησης.

Σε αντίθεση με τις παραδοσιακές μεθόδους που επικεντρώνονται συχνά στην παραλαβή πληροφορίας μέσω μίας αισθητηριακής οδού (συνήθως της όρασης), η πολυαισθητηριακή μέθοδος επιδιώκει να εμπλέξει τον μαθητή σε μια πληθώρα αισθήσεων και εμπειριών κατά τη διάρκεια της μάθησης. Αυτό γίνεται μέσω της χρήσης διαφορετικών αισθητηριακών ερεθισμάτων, όπως εικόνες, ήχοι, κίνηση, αφή, παιχνίδια και δραστηριότητες, που σχετίζονται με το αντικείμενο μάθησης.